back to top

Kako održati govor pred publikom – 3 faze

Ljudi uglavnom imaju ogroman strah i tremu prilikom javnog obraćanja publici, čak i kad ta publika broji svega par kolega iz vaše firme, najuži krug porodice tokom nečijeg vjenčanja i sl.

Srećom, ovaj tekst vam može pomoći da prebrodite ovu veoma stresnu obavezu. Odgovorit ćemo vam na pitanje kako održati govor pred publikom, kroz tri faze.

Prva faza je priprema govora

Faza pripreme u svakom je poslu izuzetno značajna. Upravo ste zbog toga zasigurno čuli izreku “priprema je posla posla”, što nije daleko od istine.

Ukoliko ste dobro pripremljeni ii mate taj unutrašnji mir zbog plana razrađenog d detalja, velika je vjerovatnoća da će vaš govor proći dobro i naići na pohvale.

Neke od stvari na koje trebate obratiti pažnju u prvoj fazi – fazi pripreme govora su:

Izaberite glavnu poruku koju želite da prenesete svojim govorom 

Bilo bi poželjno da vaš govor može da se sumira na jednu do dvije rečenice, dakle jednostavnost je ključ dobre poruke za javni govor.

Trebalo bi da postoji neka glavna poruka kojom ćete započeti govor i kojom ćete sumirati kada govor budete privodili kraju.

Neka to bude nešto jednostavno, što će se publici zadržati u mislima i što će ostaviti snažan utisak.

Upoznajte svoju publiku

Tip publike umnogome određuje vašu poruku u njenom samom nastajanju, uzimajući u obzir ton i način prezentovanja govora.

Nećete se na isti način obraćati tinejdžerima i direktorima i klijentima vaše firme. Da biste adekvatno pripremili govor, veoma je bitno da poznajete svoju publiku.

  • Ko su ti ljudi pred kojima ćete govoriti: starost, spol, ubjeđenja i stavovi?
  • Koliko su upoznati sa temom o kojoj govorite (od ovoga zavisi koliko ćete ozbiljnu terminologiju koristiti)?
  • Zbog čega su tu: iz znatiželje, da bi nešto naučili ili su primorani da prisustvuju tom događaju?

Izbacite iz glave negativne misli

kako održati govor pred publikom

Veoma je važno da zapitajte sebe: Šta je najgore što može da se desi?

Može se desiti da vas ljudi čudno gledaju, jer ne držite govor koji ispunjava njihova očekivanja. Ili da neko počne možda da vam se smijje, ali time će više sebe predstaviti kao nekulturnu osobu, nego što će ugroziti vaš govor.

Razmišljajte o korisnim stvarima koje će vam taj govor donijeti:

  • prevazići ćete strah od javnog nastupa,
  • možda upoznati neke istomišljenike,
  • čuti neki koristan savet nakon toga,
  • u svakom slučaju možete biti samo u prednosti.

Istražite temu govora

Bacite se na istraživanje, izgradite svoje stavove i poduprite ih određenim argumentima – za i protiv.

Ako neko može da pronađe rupu u vašem govoru, da otkrije kako niste dovoljno upoznati sa temom o kojoj priča

te i da vaši stavovi nemaju dovoljno argumenata – govor neće imati željeni efekat. Pronađite makar tri argumenta koja će podržati vašu poruku.

Koristite priče, metafore i šale

Zamislite sebe na mjestu vaše publike – ukoliko je govor dosadni skup činjenica, teorija i statističkih podataka, potpuno gubite pažnju slušalaca.

Morate ubaciti živopisne priče pune metafora i antiteza i povezati ih na neki način sa svojom temom. Što je živopisnija priča koju uspijete da ispričate, to bolje.

U zavisnosti od situacije, možete ubaciti i poneku šalu na svoj račun. Naravno morate poznavati publiku da biste znali da li je to prikladno ili ne.

Također je jako važno da i u šalama budete umjereni, jer ukoliko se rigorozno šalite na vlastiti račun, publika će steći dojam da degradirate sami sebe od nervoze.

Mnogi tvrde da je ovo najbolji govor svih vremena

Govorite tečno i budite konkretni

Potrudite se da vaš govor teče bez zvukova poput „mmm“ i „aaa“ ili drugih poštapalica koje su u upotrebi u svakodnevnoj komunikaciji neformalnog karaktera.

Nemojte okolišati i počinjati rečenice sa: „Pitam se…“, „Možda bi…“. Budite konkretni, treba da održite smisleni govor, a ne da čavrljate.

Napravite kratak uvod i pređite direktno na stvar, naročito ako imate ograničeno vrijeme za svoj govor.

Zapišite govor na papiru 

Formiranje ozbiljnog govora u glavi je veoma težak posao.

Zapišite ga, tako ćete lakše pratiti tok i efektnost, neće se desiti da zaboravite neku dobru ideju, a lakše ćete uočiti i ispraviti greške, ako ih ima.

Treba da imate jasan, čist i razrađen uvod, srž (glavni dio) i zaključak. Uvod i zaključak treba da budu kratki i da ostavljaju snažan utisak na publiku.

kako održati govor pred publikom – 3 faze

Druga faza – Vježbanje govora

Kada ste obavili pripremu, gotovo pola posla je iza vas – ostaje vam da pripremljeni dio uvježbavate dok ne budete što je moguće sigurniji da znate poentu svog govora, način na koji ćete osvojiti publiku i dobiti željeni rezultat. Neki od savjeta kako da do toga vježbom dođete su sljedeci.

Zapišite glavne teze u kratkim crtama

Uzmite ovaj podsjetnik i bacivši pogled na teze, provjerite da li ćete pokriti sve što morate/trebate/želite u vašem govoru. Da li će vam to biti dovoljno da vaš govor uspije? U kojim dijelovima se osjećate nesigurnim?

Ukoliko uvidite potrebu, dodajte još teza, odvažite se biti malo detaljniji. Bitno je da se osjećate sigurnim i da imate samopouzdanje. Morate sebe dovesti do faze da vam ovaj podsjetnik sa tezama bude dovoljan da iznesete cijeli govor. Tek tada ćete zvučati ubjedljivo.

Naučite govor napamet

Ovo nije neophodno, ali može pomoći ako ćete se na taj način osjećati sigurnije. Kada imate cijeli pripremljeni tekst u glavi, tokom govora se možete fokusirati i na neke druge stvari, kao što je kontakt očima s publikom, gestikulacija i sl.

Nemojte se stresirati ako nemate dovoljno vremena da naučite govor napamet, ali iskoristite ovu prednost ako možete. Međutim, i pored toga što znate tekst, nemojte ići bez podsjetnika.

Vježbajte govor sa nekim i ispred ogledala

Prezentujte govor nekome iz svoje porodice ili bliskom prijatelju i vidjet ćete kakvu reakciju možete očekivati, kako djelujete u tuđim očima i koje greške treba da ispravite.

Zapravo, trebalo bi da vježbate u svakom slobodnom trenutku, ali vježbanje ispred ogledala je od naročite pomoći, jer tako možete vidjeti govor svoga tijela, gestikulaciju, te da li neke pokrete ponavljate previše često zbog nervoze. Procijenite sami sebe.

Mjerite sebi vreme 

Iako vaš govor možda nije vremenski ograničen, sigurno imate neku viziju u glavi koliko bi on trebalo da traje. Ne morate uzeti štopericu i mjeriti vrijeme u sekundu, ali prilikom vježbanja obratite pažnju koliko vam vremena treba i da li se uklapate u odgovarajući vremenski opseg.

steve jobs
Steve Jobs je bio odličan govornik

Treća faza – Držanje govora

Kada ste prošli faze pripreme i vježbanja, sada vaša sposobnost dolazi na tapetu – šarmirajte publiku tako da ne primijeti vaše greške.

Držanje govora može biti najlakša faza ukoliko ste prve dvije odradili temeljito i uvjerili sebe time da vi to možete i da ste potpuno spremni. Improvizujte ukoliko baš dođe do neke velike greške.

Mislite o svom držanju i govoru tela

Svojim držanjem i gestikulacijom možete puno toga otkriti – nesigurnost, strah, tremu, i tada i činjenica da znate govor napamet pada u vodu –  jednostavno nećete ostaviti dobar utisak na publiku.

Trudite se da ne budete ni previše ukočeni, ni previše opušteni. Kada dođete do nekog emotivnog dijela u govoru, ojačajte tu emociju gestikulacijom i ostavićete snažan utisak na svoje slušaoce.

Koristite rekvizite

Zadržite pažnju publike nekim rekvizitom koji se odnosi na tu temu.

To može biti neki predmet na koji se vaš govor odnosi, ili slika koju možete pustiti svima istovremeno preko projektora ili jedna isprintana fotografija ili grafikon koju možete dati publici da gledaju redom, jedan za drugim.

Ovi rekviziti treba da učine vašu priču opipljivom i živopisnom, da približe temu publici, ali nemojte pretjerivati sa time.

Vodite računa o svom pogledu

Nemojte skenirati kroz publiku, letjeti pogledom na sve strane, čak i ako ste veoma nervozni.

Pokušajte da razmišljate o svom nastupu kao o razgovoru 1 na 1, uspostavite kontakt pogledom sa jednom osobom, nakon dvije–tri rečenice sa nekom drugom osobom i tako redom.

Mijenjajte tonalitet glasa

Umjesto monotonog i jednoličnog izlaganja, potrudite se da budete dinamični, naglasite značajne dijelove.

Neka vaš ton bude prisniji kada prenosite neku priču ili anegdotu, pravite varijacije. Publika u vama traži ljudsku i humanu crtu, nešto sa čime će se poistovjetiti, a ne robota koji će samo izdeklamovati riječi.

Ne zaboravite na pauze

Pauze nekada imaju jednaku moć kao i izgovorene riječi. Nekada morate nakon značajne izjave ostaviti par trenutaka tišine da se slegnu utisci.

Završite govor kratkim i upečatljivim izlaganjem glavne ideje, osmijehom i jednostavnim – „Hvala.“ Preživjeli ste, uspjeli i na kraju nije bilo toliko strašno.

Preporuka za čitanje

MOŽDA TE ZANIMA